Bestuurlijke beschouwingen

Financiële beschouwingen

De financiële positie van Nederlandse gemeenten staat al geruime tijd onder druk. Het zogenoemde ravijnjaar waarin de algemene uitkering uit het gemeentefonds fors zou dalen is weliswaar verschoven naar 2028, maar de onzekerheid blijft groot. De voorjaarsnota van het Rijk biedt verlichting voor 2026 en 2027. Het is nog niet duidelijk of de effecten van de Hervormingsagenda Jeugd in 2028 voldoende zullen zijn om de toegenomen kosten van de jeugdzorg te kunnen compenseren. Dit blijft onderwerp van gesprek tussen VNG en Rijk. Ook is onduidelijk of de nieuwe financieringssystematiek van het gemeentefonds voldoende compenseert voor inflatie. Tot slot is er nog steeds een discussie van gemeenten met Rijk over de balans tussen geld en taken: krijgen gemeenten wel voldoende middelen om de steeds omvangrijkere en complexere verantwoordelijkheden op het gebied van zorg, wonen en duurzaamheid uit te voeren?

Ondanks deze onzekerheden zijn wij content met deze begroting en blijven wij sturen op een solide en toekomstbestendige meerjarenbegroting. Onze financiële huishouding is gezond, met een evenwichtige groei van zowel inkomsten als uitgaven. In vergelijking met veel andere gemeenten staat Hilversum er financieel goed voor. Daarom hebben we er afgelopen jaren bewust voor gekozen om geen ingrijpende of overhaaste bezuinigingen door te voeren. Zo kunnen we belangrijke projecten en ontwikkelingen voortzetten. Blijven investeren is immers noodzakelijk om onze stad aantrekkelijk te houden, nieuwe woningen te realiseren en te zorgen voor de voorzieningen die passen bij een groeiend aantal inwoners. Wel achten wij het van belang om voorbij de 4-jaarsgrens van de meerjarenbegroting te kijken. Om financiële risico's ook in de toekomst beheersbaar te houden heeft het college een financiële strategie aangekondigd om te sturen op een maximale schuldquote van 130% over 10 jaar. Het risico is dat wij gezien alle investeringsambities boven deze grens uitkomen waardoor de lasten voor rente en aflossingen op termijn onbetaalbaar worden. Door te sturen op de ontwikkeling van de schuldquote zorgen we ervoor dat de financiële positie van de gemeente en het weerstandsvermogen, net zoals nu, ook in de toekomst solide blijft.

De begroting voor 2026 heeft een incidenteel nadelig saldo van € 1,3 miljoen. De jaren daarna laten een positief begrotingssaldo zien. In het ‘verschoven’ ravijnjaar 2028 is wel sprake van een daling ten opzichte van 2027, maar desondanks is er sprake van een positief begrotingssaldo. Onze financiën voor de jaren 2026 tot en met 2029 zien er als volgt uit:

Bedragen x € 1.000

Omschrijving

2026

2027

2028

2029

Vertrekpunt Voorjaarsnota 2024 (stand)

500

-3.988

0

-1.198

Effecten meicirculaire 2025 (mutatie)

-1.400

-1.312

-1.200

-1.702

Ontwikkelingen Begroting 2026 (mutatie)

2.167

729

96

-1.722

Begrotingssaldo (stand)

1.267

-4.570

-1.104

-4.623

Nadeel

Voordeel

Voordeel

Voordeel

Let op : - = positief + = negatief

 
Financieel beeld
In de voorliggende begroting wordt u gevraagd de opgenomen budgetaanpassingen te beoordelen en over te nemen. De voorgestelde budgetaanpassingen worden in paragraaf ‘4.2 Toelichting op de wijzigingen ’ nader toegelicht.

Vergelijkende cijfers voorgaande begrotingsjaar
Zoals gebruikelijk worden in het meerjarig overzicht van baten en lasten (4.1) en bij de financiële toelichting per programma de vergelijkende cijfers opgenomen van het voorgaande begrotingsjaar. Het BBV schrijft voor dat dit de gewijzigde begroting betreft. De budgetten 2026 worden derhalve vergeleken met de vastgestelde budgetten zoals opgenomen in de Voorjaarsnota 2025.

Deze pagina is gebouwd op 09/30/2025 09:37:49 met de export van 09/30/2025 09:28:31