Bedragen x €1.000 | |||||||
Nr. | Omschrijving | Begroting 2026 | Begroting 2026 | Saldo | Saldo | Saldo | Saldo |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Sportcomplex Arenapark | 1.200 | - | 1.200 | - | - | - |
2 | Reserve Stedelijke Ontwikkeling | 1.300 | -1.582 | -282 | 918 | 1.818 | 1.100 |
3 | Reserve Mobiliteitsfonds | 608 | -285 | 323 | 1.496 | 1.421 | 1.796 |
4 | Reserve Herplantfonds | 20 | - | 20 | 20 | 20 | 20 |
5 | Reserve GNR | - | -562 | -562 | -562 | -562 | -562 |
6 | Reserve Regionaal mediacentrum | - | -45 | -45 | - | - | - |
7 | Subsidie Stichting Mediafonds | 45 | - | 45 | - | - | - |
8 | Uitvoeren woonagenda | 105 | - | 105 | - | - | - |
9 | Stationsgebied/Stationshart | 202 | - | 202 | 202 | 202 | - |
10 | Sanering MOB terrein | 1.000 | - | 1.000 | 1.000 | - | - |
11 | Verplaatsing kwekerij | - | - | - | - | 75 | - |
12 | Bruisend Hart | - | - | - | 50 | - | - |
13 | Kernapplicatie VTH | 190 | - | 190 | - | - | - |
14 | Verbeteren parkeren | 1.000 | - | 1.000 | - | - | - |
Totaal programma 1 Wonen en Leven | 5.670 | -2.474 | 3.196 | 3.124 | 2.974 | 2.354 | |
15 | Reserve Opvang Oekrainers | - | -360 | -360 | - | - | - |
16 | Opvang Oekraïners | 18.133 | -18.133 | - | - | - | - |
17 | Onderwijshuisvesting | 1.959 | - | 1.959 | 612 | 100 | - |
18 | Reserve Onderwijshuisvesting | - | -942 | -942 | - | - | - |
Totaal programma 2 Zorg | 20.092 | -19.435 | 657 | 612 | 100 | - | |
19 | Afhandeling TOZO | 150 | - | 150 | - | - | - |
20 | Reserve TOZO | - | -150 | -150 | - | - | - |
21 | SaaS oplossing: Applicaties Sociaal Domein | 300 | - | 300 | - | - | - |
Totaal programma 3 Werken | 450 | -150 | 300 | - | - | - | |
22 | Reserve decentrale loonruimte | 38 | - | 38 | 38 | 38 | 38 |
23 | Reserve Herindeling | - | -3.489 | -3.489 | 1.731 | 1.042 | 1.042 |
24 | Programma samenvoeging 2026 en verder | 4.140 | - | 4.140 | 355 | - | - |
Totaal programma 4 Bestuur | 4.178 | -3.489 | 689 | 2.124 | 1.080 | 1.080 | |
25 | Resultaat grondexploitaties | - | -560 | -560 | - | - | - |
26 | Mutaties grondexploitaties | 194 | - | 194 | -7.278 | 7.077 | -4.313 |
27 | Mutaties grondexploitaties (onderhanden werk) | - | -194 | -194 | 7.278 | -7.077 | 4.313 |
28 | Voorziening planexploitaties | 77 | - | 77 | 77 | 77 | 77 |
29 | Verkoopopbrengst panden | - | - | -900 | - | ||
30 | Onttrekking algemene reserve | - | -136 | -136 | - | - | - |
31 | Visievorming voor het gehele Circusterrein | - | - | - | - | 50 | 50 |
32 | Programma samenvoeging 2026 en verder | - | -651 | -651 | -2.086 | -1.042 | -1.042 |
Totaal programma 5 Financiën en Grondexploitaties | 271 | -1.540 | -1.270 | -2.009 | -1.815 | -915 | |
Totaal incidentele lasten en baten begroting 2026-2029 | 30.661 | -27.088 | 3.573 | 3.851 | 2.339 | 2.519 | |
Totaal lasten en baten begroting 2026 en saldi 2027-2029 | 417.414 | -416.148 | 1.267 | -4.570 | -1.104 | -4.623 | |
Totaal structurele lasten en baten begroting 2026-2029 | 386.754 | -389.060 | -2.306 | -8.422 | -3.443 | -7.142 |
Toelichting mutaties programma 1 Wonen en Leven
- Arenapark - Arenapark wordt het nieuwe sportieve hart van Hilversum. De ontwikkeling van het sportpark bestaat uit de bouw van meerdere onderdelen waaronder de Visie Laapersveld. De benodigde voorbereidingskosten hebben betrekking op onderzoeken naar de gewenste financierings- en exploitatievorm, projectleiding en de verder verkenning van OV-knoop. De kosten worden gedekt uit een onttrekking aan de reserve stedelijke ontwikkeling.
- Reserve stedelijke ontwikkeling - Aan de reserve Stedelijke ontwikkeling wordt sinds 2024 en volgende jaren € 1,3 miljoen aan toevoegingen gedaan uit de algemene middelen, maar ook met de meeropbrengsten in 2026 van de verkopen van het niet-strategisch vastgoed. Echter worden in 2026 geen opbrengsten verwacht uit de verkoop van niet-strategisch bezit.
- Reserve Mobiliteitsfonds - Aan deze reserve worden de van derden verkregen middelen voor het niet kunnen voldoen aan een bestaande parkeernorm toegevoegd. Deze reserve zal worden ingezet voor het in brede zin accommoderen van de parkeersituatie en het vergroten van de bereikbaarheid van de gemeente Hilversum. In 2026 wordt er €223.000 onttrokken voor de uitvoering van de mobiliteitsvisie en €50.000 voor parkeertelling en €12.000 voor het Rode Dorp. De onttrekking in 2026 is cumulatief €285.000.
In 2024 is gestart met de uitvoering van het Parkeerbeleid 2023. Een gevolg van het Parkeerbeleid 2023 is dat de inkomsten op straatparkeren hoger uitvallen. In lijn met eerdere toezeggingen (zie raadsinformatiebrief 2024-52 en de Collegebrief Voortgangsrapportage Parkeren 2025) wordt voorgesteld het positieve saldo boven de € 1,5 miljoen te storten in het Mobiliteitsfonds.
- Reserve Herplantfonds - Aan deze reserve worden de van derden verkregen middelen toegevoegd die ontvangen worden voor de afkoop van de herplanting van bomen bij het verlenen van een kapvergunning. Gemiddeld wordt hiervoor jaarlijks een bedrag van € 20.000 ontvangen.
- Reserve GNR - Sinds 1 januari 2021 maken de provincie Noord-Holland en de gemeente Amsterdam geen deel meer uit van het Goois Natuurreservaat (hierna aangeduid als GNR). Dit betekent dat zij niet langer onderdeel zijn van het bestuur van het GNR en ook geen financiële bijdrage – als participant – aan het GNR meer leveren. De Gooise gemeenten Hilversum, Huizen, Laren, Gooise Meren en Blaricum nemen de verplichtingen van Amsterdam en de provincie Noord-Holland over. De uittreedovereenkomsten die door alle participanten zijn overeengekomen bevat een uittreedsom met als doel de verhoogde bijdrage aan het GNR te compenseren. Op 7 november 2023 heeft de raad besloten tot instelling van de reserve GNR ter hoogte van 7,7 mln. Om de algemene middelen te laten ‘wennen’ aan de hogere participantenbijdrage is gekozen voor een ingroeimodel waarbij de stijging van € 562.000 tot en met 2029 volledig wordt gedekt door een onttrekking aan deze nieuwe reserve en dat deze onttrekking vanaf 2030 jaarlijks met € 34.800 wordt verlaagd. Op basis van de doorrekening resteert er in 2045 nog een beperkt saldo van € 5.214 en kan de reserve aan het eind van dat jaar worden opgeheven.
- Reserve regionaal mediacentrum - Betreft uitgaven ten behoeve van de subsidie aan de Stichting Mediafonds worden bekostigd door een onttrekking aan de reserve regionaal mediacentrum
- Stichting Mediafonds - Betreft uitgaven ten behoeve van de subsidie aan de Stichting Mediafonds worden bekostigd door een onttrekking aan de reserve regionaal mediacentrum.
- Uitvoeren woonagenda - Binnen de woonagenda spelen verschillende onderwerpen waarvoor geen budget beschikbaar is. Om de vastgestelde woonagenda uit te voeren dienen de volgende onderwerpen te worden geadresseerd: Beleid Premantelzorg (€15.000), doorstromingsmaatregelen (€40.000) en beleid cruciale beroepen (€50.000). Per saldo gaat het om een incidenteel budget van €105.000 voor 2026.
- Stationsgebied - Het Stationsgebied van Hilversum zal de komende tien jaar een transformatie ondergaan. Om betrokkenen beter te informeren, wordt een tijdelijk informatiecentrum opgericht gedurende de bouwperiode. Dit centrum zal jaarlijks geëvalueerd worden op zijn toegevoegde waarde en bezoekersaantallen. Het informatiecentrum zal fungeren als een plek voor participatie en ontmoetingen voor degenen die bij het Stationshart betrokken is. Bewoners, initiatiefnemers en ontwikkelaars kunnen hier terecht voor vragen, ideeën en overleg. Het informatiecentrum Stationshart zal een zichtbare en toegankelijke communicatieplek zijn, die als verbindende plek zal fungeren voor informatie-uitwisseling en samenwerking binnen de gemeenschap en met externe stakeholders. De kosten worden gedekt uit de reserve stedelijk ontwikkeling."
- Sanering MOB terrein - Volgens het vastgestelde saneringsplan moet de toplaag gesaneerd worden. We zijn hierover in gesprek met de OFGV (omgevingsdienst) omdat we sterke argumenten hebben om deze sanering van de toplaag niet uit te voeren om de bestaande ecologische en natuurkundige waarde van de grond te kunnen behouden. Wanneer onze inspanningen niet het gewenste resultaat opleveren en de OFGV vasthoudt aan het ontgraven van de gehele toplaag kost de sanering € 1 mln extra. De toplaagsanering voeren we -als die al uitgevoerd móet worden- uit in 2026.
- Verplaatsing kwekerij - Op het Oosterspoorplein staat “De Kwekerij”. Als het Oosterspoorplein in het kader van Bruisend Hart verder ontwikkeld gaat worden zal De Kwekerij verplaatst of gesloopt moeten worden.
- Bruisend Hart - De raad heeft op 14 mei 2025 de wijziging van het omgevingsplan en het beeldkwaliteitsplan voor het Bruisend Hart vastgesteld. Hiermee kan de volgende fase van de planuitwerking van start gaan. Dit betreft het opstellen van een inrichtingsplan openbare ruimte, voorbereidingen op start uitvoeringsfase (vanaf medio 2027) en het opstellen van een realisatiestrategie met NS en ProRail voor de bebouwing aan het spoor.
- Kernapplicatie VTH - De kernapplicatie Vergunningen, Toezicht en Handhaving (VTH) wordt vervangen. Hiervoor moet een aanbesteding en een complexe implementatie/data migratie plaatsvinden. Het budget was onderdeel van het investeringsprogramma voor zelfde bedrag. Het betreft een SAAS (Software As A Service) oplossing en is daarom nu onderdeel van de exploitatie en vervolgens vrijval in het investeringsprogramma voor hetzelfde bedrag.
- Verbeteren parkeren - Bij de bewoners in de gemeente Hilversum is behoefte aan een bezoekersapplicatie die via de Play Store of App Store gedownload kan worden. Daarom stellen we een budget beschikbaar om een nieuwe applicatie te ontwikkelen. Op deze manier verbeteren we onze dienstverlening.
Toelichting mutaties programma 2 Zorg
- Reserve opvang Oekraïners - Het bestedingsdoel van deze reserve is tweeledig:
- Opvang Oekraïense ontheemden: dekking bieden voor de financiële effecten als gevolg van te treffen maatregelen voor de opvang van gevluchte Oekraïners. De gemeente ontvangt van het Rijk een specifieke uitkering voor de opvang van Oekraïense ontheemden. In het geval dat deze specifieke uitkering niet kostendekkend zou blijken, zou voor het tekort een beroep op deze reserve kunnen worden gedaan.
- Asielopvang: voorbereidingskosten en de eigen personele lasten voor de opvang van asielzoekers. Dit bestedingsdoel is vastgesteld bij resultaatbestemming jaarstukken 2023.
- Opvang Oekraïners - Sinds het uitbreken van de oorlog in Oekraïne vangt de gemeente Hilversum ontheemden op in gemeentelijke opvanglocaties. Daarnaast worden er ontheemden opgevangen door particulieren. Hiervoor worden lasten gemaakt door gemeente Hilversum. Voor de gemeentelijke opvanglocaties betreft dit lasten voor het beheer en exploitatie van de opvanglocaties; denk hierbij aan huur locatie, catering en/of levensmiddelen, locatiemanagement, beveiliging, energielasten, schoonmaak en onderhoudslasten. Daarnaast worden er kosten gemaakt voor de opvang in hotels, wordt er leefgeld uitgekeerd aan bewoners van gemeentelijke opvanglocaties en bewoners bij particulieren, taalonderwijs, professionele ondersteuning specifiek gericht op jeugd en volwassenen, en jeugdgezondheidszorg. Dit wordt gedekt met de ontvangen vergoedingen vanuit het Rijk via specifieke en algemene uitkeringen voor de opvang van ontheemden uit Oekraïne.
- Integraal Huisvestingsplan (IHP) - Er zijn incidentele lasten opgenomen voor boekwaarde van gesloopte panden en extra tijdelijk huisvesting. Daarnaast zijn voor 2026 tot en met 2028 extra lasten opgenomen voor eerste inrichting van de scholen.
- Reserve Onderwijshuisvesting - De onttrekking uit de reserve Onderwijshuisvesting dient als dekking voor de boekwaardes van gesloopte panden.
Toelichting mutaties programma 3 Werken
- Afhandeling TOZO - De Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (TOZO) is per 1 oktober 2021 beëindigd. Desondanks blijven er nog drie onderdelen waarvoor de uitvoering ook in de komende jaren actief zal blijven. Dit betreft het debiteurenbeheer met betrekking tot het verstrekte bedrijfskapitaal, de uitvoering van het beleid inzake misbruik en oneigenlijk gebruik, en het terugvorderen en beheren van debiteuren ten aanzien van verstrekte TOZO-uitkeringen voor levensonderhoud. De uitgaven die hieruit voortvloeien worden in het komende jaar gedekt vanuit de daarvoor bestemde TOZO-reserve.
- Reserve TOZO – De kosten die gepaard gaan met de afhandeling van de TOZO-regeling worden gedekt vanuit de reserve TOZO.
- SaaS-oplossingen – In 2025 vindt de aanbesteding voor de ICT-applicatie(s) Sociaal Domein plaats. Uitgangspunt voor de aanbesteding is de dienstverlening die we vanuit het Sociaal Domein leveren aan onze inwoners. Om dit vorm te geven is een incidenteel SaaS-budget opgenomen in de begroting 2025 en 2026.
Toelichting mutaties programma 4 Bestuur
- Reserve Decentrale Loonruimte - Er wordt jaarlijks een budget aan deze reserve toegevoegd conform oude cao-afspraak.
- Reserve Herindeling - De reserve Herindeling is bedoeld voor het dekken van kosten die voortvloeien uit de werkzaamheden die noodzakelijk zijn in het kader van de herindeling met de gemeente Wijdemeren. Deze reserve zal in 2025 (eindejaarsrapportage) eenmalig worden gevoed vanuit de algemene reserve. Deze initiële storting dient ter overbrugging van de eerste jaren van de herindeling 2025 en 2026. In de jaren 2026 tot en met 2030 zal de voeding ook gevormd worden door de herindelingsbijdragen.
- Programma samenvoeging 2026 en verder – Dit betreffen de lasten en dekking die voortvloeien uit de samenvoeging in 2026 en verder. In de Voorjaarsnota 2025 is een reserve gevormd om de timingverschillen tussen de Arhi-middelen en de lasten op te kunnen lossen. Door de dekking vanuit de reserve herindeling wordt deze neutraal verwerkt in begroting. In de Eindejaarsrapportage 2025 nemen we het voorstel op om een bedrag in deze reserve te storten.
Toelichting mutaties programma 5 Financiën en Grondexploitaties
- Resultaat grondexploitaties - De resultaten (tussentijdse winstnemingen) uit de grondexploitaties zijn opgenomen conform de actualisatie grondexploitaties 2024 (raad 15 mei 2025).
- Mutaties grondexploitaties - Mutaties grondexploitaties zijn naar de aard van de raming incidenteel. Het totaal van de lasten en het totaal van de baten grondexploitatie dient in het overzicht van incidentele baten en lasten opgenomen te worden. De mutatie met de balanspost voorraden, waarmee een saldo van € 0 gerealiseerd wordt, wordt afzonderlijk opgenomen in het overzicht incidentele baten en lasten.
- Mutaties grondexploitaties onderhanden werk – zie toelichting “mutaties grondexploitaties”
- Voorziening planexploitaties - De voorziening heeft als doel financiële dekking te bieden voor de verwachte saldi voor grondexploitaties met een nadelig resultaat. De voorziening is een optelsom van de contante waarden van deze saldi. Op basis van de actualisatie grondexploitaties 2024 bestaat het saldo uit het nadelig resultaat Stationsgebied en wordt jaarlijks een bedrag aan deze voorziening toegevoegd. De hoogte van deze toevoeging is gebaseerd op een renteberekening om ij het afsluiten van de nadelige grondexploitatie op de benodigde eindwaarde te komen.
- Verkoopopbrengst panden - De gemeente verwacht pas weer in 2028 een tweetal panden te kunnen verkopen. De latere verkoop heeft te maken met het wijzigingen van de bestemming of verkrijgen van vergunningen. Deze wijziging neemt enige tijd in beslag. Na het wijzigen van de bestemming of het verkrijgen van de vergunningen worden de objecten zo snel mogelijk op de markt gezet. De opbrengst wordt aan de reserve Stedelijke ontwikkeling toegevoegd.
- Een algemene reserve is bedoeld als buffer (weerstandscapaciteit) om financiële tegenvallers op te vangen. Om niet alle toekomstige begrotingsruimte volledig in te vullen, worden bedragen in de algemene reserve gestort als behoedzaamheidsbuffer. Om tot een sluitende begroting te komen is ten tijde van de Voorjaarsnota 2025 de geraamde storting van 1 miljoen aan de algemene reserve teruggedraaid. Met betrekking tot 2026 is een onttrekking geraamd van €136.000 voor kwijtschelding lening Pinetum Blijdenstein. Voor 2027, 2028 en 2029 zijn er geen dotaties geraamd.
- Visievorming voor het gehele Circusterrein - De visievorming voor het gehele Circusterrein zal meerdere jaren in beslag nemen. De complexe variëteit aan ruimtelijke aspecten en zowel maatschappelijke belangen als belangen van omwonenden en bedrijven, vraagt in de visievorming een zorgvuldige, integrale planvorming en een brede participatie.
- Programma samenvoeging 2026 en verder – Dit betreffen de lasten en dekking die voortvloeien uit de samenvoeging in 2026 en verder. In de Voorjaarsnota 2025 is een reserve gevormd om de timingverschillen tussen de Arhi-middelen en de lasten op te kunnen lossen. Door de dekking vanuit de reserve herindeling wordt deze neutraal verwerkt in begroting. In de Eindejaarsrapportage 2025 nemen we het voorstel op om een bedrag in deze reserve te storten.