Bereikbare stad

Verkeer en vervoer

Ambities en activiteiten

Verkeer en vervoer

We willen de komende jaren stappen zetten om de verkeersveiligheid en doorstroming van alle vormen van verkeer te verbeteren en de mobiliteit te verduurzamen. In het vastgestelde Uitvoeringsprogramma Mobiliteit 2040 van de Mobiliteitsvisie 2040 wordt hiervoor een groot aantal concrete acties en maatregelen benoemd. Deze zijn gericht op zowel voetgangers en fietsers als, gebruikers van deelvervoer, OV-reizigers en automobilisten. Onze inspanningen voor fietsers vanuit dit Uitvoeringsprogramma Mobiliteit 2040 bundelen we samen met onze inzet voor het vergroten van de verkeersveiligheid en de realisatie van doorfietsroutes en Priowegen. Asociaal gedrag in het verkeer wordt aangepakt, onder andere door een jaarlijkse campagne, en deelmobiliteit wordt bevorderd én gereguleerd door hiervoor beleid vast te stellen.

Speerpunten

  • Realiseren van het uitvoeringsprogramma, dat voor 2026 maatregelen omvat, zoals:
    • Start van de uitvoering van de autoluwe binnenstad en invoering van 30 km/u-zones op de centrumring op basis van in 2025 uitgevoerd onderzoek, waarmee bijgedragen wordt aan een verkeersveiliger en leefbaarder centrum.
    • Het uitbreiden en verbeteren van fietsparkeervoorzieningen op basis van in 2025 uitgevoerd onderzoek naar de kansen en mogelijkheden. De focus ligt daarbij in eerste instantie op het centrum waar, met realisatie van inpandige fietsparkeervoorzieningen
  • Actualiseren Handboeken beheer en inrichting Hilversum Buiten.

Reguliere activiteiten

  • Het verbeteren van de verkeersveiligheid en het stimuleren van lopen en fietsen door realisatie vanuit o.a. samenwerkingsconvenanten met scholen en sportparken
  • Het uitvoeren van verkeerscampagnes, uitrol doorfietsroutes
  • De uitvoer van de aanpak Priowegen
  • Het verbeteren van fietsroutes.
  • Het stimuleren van OV-gebruik doormiddel van het project ‘67+ gratis met de bus’.
  • Het afronden van onderzoek naar de mogelijkheden van mobiliteitshubs en het bepalen van vervolgstappen.
  • Het stimuleren van deelvervoer op basis van in 2025 ontwikkeld beleid en uitvoeringsplan.
  • Het stimuleren van elektrisch vervoer door het uitbreiden van het aantal laadpalen en het faciliteren van kabelgoottegels.
  • Het stimuleren van mobiliteitsmanagement bij bedrijven op basis van een in 2025 opgestelde aanpak, waarmee bijgedragen wordt aan minder drukte tijdens de spits en meer duurzamere mobiliteit.
  • Ontwerpen en vaststellen van verplichte verkeersbesluiten voor bijvoorbeeld de snelheid op wegen, voorrang op kruispunten en de reservering van een gehandicaptenparkeerplaats.
  • Beheren en onderhouden van de verkeersinfrastructuur, waaronder:
    • Beheren van verkeersregelinstallaties (VRI’s) en vervangen van bestaande naar intelligente VRI’s (iVRI's) bij het einde van de levensduur of als een project eerder om vervanging vraagt;
    • Onderhouden van de openbare verlichting en deze gefaseerd vervangen door LED-verlichting;
    • Gefaseerd vervangen door geluid reducerend asfalt (Zie actieplan Geluid);
    • Beheren en zo nodig vervangen van objecten ten behoeve van verkeersmaatregelen (verkeersborden, bewegwijzering en straatmeubilair ten behoeve van verkeersregulering);
    • Beheren en zo nodig vervangen van wegen (verhardingen);
    • Beheren en zo nodig vervangen van de civieltechnische kunstwerken (bruggen en tunnels);
    • Inhalen van het achterstallig onderhoud van wegen en stoepen;
    • Uitvoeren van de gladheidsbestrijding;
    • Uitvoeren van de straatreiniging.
Deze pagina is gebouwd op 09/30/2025 09:37:49 met de export van 09/30/2025 09:28:31