Overzicht verbonden partijen
Gemeenschappelijke regeling
Regio Gooi en Vechtstreek
Regio Gooi en Vechtstreek
Bestuurlijke deelname
In 2024 behandelden de gemeenteraden een geactualiseerde gemeenschappelijke regeling (Hilversum 6 maart 2024). De GR wordt iedere 2 jaar geactualiseerd. Hiermee is de regeling, naast een aantal technische wijzigingen, in lijn gebracht met de gewijzigde Wgr. Op basis van die regeling heeft ieder lid een gelijke stem. Dit betekent dat Hilversum dan 17% van de stemmen (1 van de 6) heeft. Een andere bepaling in de gemeenschappelijke regeling is de positie van de voorzitter. Aan het algemeen bestuur wordt een onafhankelijk voorzitter toegevoegd: de burgemeester van de grootste gemeente. Dat betekent dat burgemeester Van den Top voorzitter is. Als lid namens Hilversum is wethouder Van Voorden lid van het algemeen bestuur. Verder wordt het algemeen bestuur uitgebreid met een lid namens de gemeente Eemnes wanneer het onderwerpen betreft die Eemnes aangaat. In dat geval heeft Eemnes ook een gelijke stem, en is het aandeel van Hilversum 14%.
Partners
Gemeenten Blaricum, Gooise Meren, Huizen, Laren, Wijdemeren en op specifieke taken ook gemeente Eemnes.
Doel en openbaar belang
In de gemeenschappelijke regeling is het doel als volgt: Doel is de wenselijk geachte samenwerking tussen de gemeenten in Gooi en Vechtstreek en Eemnes zodanig vorm te geven dat de aan de Regio GV opgedragen taken doelmatig en doeltreffend worden uitgevoerd met behoud van de regie van de gemeenten onder waarborging van de betrokkenheid van gemeenteraden bij de regionale samenwerking.
2025
2026
Financiële belang
€ 45,3 miljoen
€ 47,2 miljoen
Financieel resultaat
€ 0 na mutaties reserves (€ 1,54 miljoen nadeel voor mutaties reserves)
€ 0 na mutaties reserves (€ 1,54 miljoen nadeel voor mutaties reserves)
Toelichting
Cijfers 2026 respectievelijk 2025 zijn gebaseerd op begroting 2025 respectievelijk begroting 2024. De bijdrage 2025 bestaat uit een bedrag van € 24,5 miljoen (2026: € 25,7 miljoen) aan gemeentelijke bijdrage en het doorbetalen van € 20,7 miljoen (2025: € 21,5 miljoen) aan middelen, die Hilversum als centrumgemeente ontvangt. Van de € 24,5 miljoen gemeentelijke bijdrage 2025 (2026: € 24,5 miljoen) is € 11,5 miljoen (2026: € 12,5 miljoen) voor de GAD. De begroting 2025 van de Regio GV bedraagt circa € 107,9 miljoen (2026: € 111,8 miljoen vóór begrotingswijzigingen).
Stand per 31-12-2025
Stand per 31-12-2026
Eigen vermogen
€ 13,1 miljoen
€ 11,5 miljoen
Vreemd vermogen
€ 54,8 miljoen
€ 56,9 miljoen
Toelichting
De standen eigen en vreemd vermogen zijn gebaseerd op de regiobegroting 2025-2026.
Ontwikkelingen
Hoewel het zogenoemde ravijnjaar is doorgeschoven naar 2028 geldt nog steeds dat de begrotingen van veel gemeenten onder druk staan en dat er bezuinigt moet worden. Daarbij kijken gemeenten ook naar de verbonden partijen. Het bestuur van de Regio heeft opdracht gegeven om de keuzemogelijkheden voor bezuinigingen op de dienstverlening in kaart te brengen. Deze worden naar verwachting in 2028 aan de betrokken gemeenten voorgelegd.
Het boekenonderzoek vanuit de Belastingdienst dat bij de Regio liep is inmiddels afgerond en is in zijn volledigheid opgenomen in de jaarrekening 2024.
De fusie van de gemeente Hilversum met de gemeente Wijdemeren zal in 2027 de samenstelling van de leden van de Regio veranderen. Voor 2026 handelen de gemeente Hilversum en de gemeente Wijdemeren nog als afzonderlijk partner van de Regio.
Risico's
De financiële risico’s van de Regio GV zijn opgenomen in de Paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing van de Jaarrekening van de Regio. Op basis van deze risico’s is de eigen ratio weerstandsvermogen met 1,03 geclassificeerd als “voldoende”.
Programma
4. Bestuur
Website
Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek
Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek
Bestuurlijke deelname
Statutaire vestigingsplaats is Hilversum. Het algemeen bestuur bestaat uit de burgemeesters van de deelnemende gemeenten. De burgemeester van Hilversum maakt deel uit van en is voorzitter van het dagelijks en het algemeen bestuur. Het bestuur beslist bij meerderheid van stemmen. Hilversum heeft 1 van de 6 stemmen in het algemeen bestuur.
Partners
De gemeenten Blaricum, Gooise Meren, Huizen, Laren, Wijdemeren.
Doel en openbaar belang
De taken en verantwoordelijkheden van de veiligheidsregio zijn vastgelegd in de Wet veiligheidsregio’s (Wvr). In hoofdlijnen zijn dat conform artikel 10 Wvr:
a. het inventariseren van risico’s van branden, rampen en crises;
b. het adviseren van het bevoegd gezag over risico’s van branden, rampen en crises in de bij of krachtens de wet aangewezen gevallen alsmede in de gevallen die in het beleidsplan zijn bepaald;
c. het adviseren van het college van burgemeester en wethouders over de taak, bedoeld in artikel 3, eerste lid;
d. het voorbereiden op de bestrijding van branden en het organiseren van de rampenbestrijding en de crisisbeheersing. Deze taken worden gezamenlijk uitgevoerd door de brandweer, politie, GHOR en Bevolkingszorg;
e. het instellen en in stand houden van een brandweer;
f. het instellen en in stand houden van een Geneeskundige hulpverleningsorganisatie in de regio (GHOR). De GHOR coördineert de inzet van geneeskundige diensten tijdens rampen en grote ongevallen;
g. het voorzien in de meldkamerfunctie;
h. het aanschaffen en beheren van gemeenschappelijk materieel;
i. het inrichten en in stand houden van de informatievoorziening binnen de diensten van de veiligheidsregio en tussen deze diensten en de andere diensten en organisaties die betrokken zijn bij de onder d, e, f, en g genoemde taken.2025
2026
Financiële belang
€ 9,9 miljoen
€ 10,0 miljoen
Financieel resultaat
€ 0, na mutaties reserves (€356.248) nadeel voor mutaties reserves)
€ 0, na mutaties reserves (€356.248) nadeel voor mutaties reserves)
Toelichting
Bovenstaande cijfers zijn gebaseerd op de concept-programmabegroting 2026 van de Veiligheidsregio.
Van de totale gemeentelijke bijdrage aan de Veiligheidsregio draagt gemeente Hilversum in 2026 40,47% van de kosten. Voor 2026 bestaat dit uit de volgende bedragen: Algemene bijdrage voor de Veiligheidsregio € 9,6 mln, Bijdrage Bevolkingszorg € 149.957 (2025: € 157.253), Bijdrage huisvesting € 349.935 (2025: € 356.182).
Het totaal van de exploitatie 2026 (baten) bedraagt € 32,6 mln exclusief onttrekkingen reserves.
Stand per 31-12-2025
Stand per 31-12-2026
Eigen vermogen
€ 5,0 miljoen
€ 4,1 miljoen
Vreemd vermogen
€ 29,5 miljoen
€ 30,5 miljoen
Toelichting
De cijfers zijn gebaseerd op de concept-programmabegroting 2026 van de Veiligheidsregio.
Ontwikkelingen
In 2024 is de coördinerende verantwoordelijkheid voor de opvang van ontheemden uit Oekraïne van het bestuur van Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek naar Regio Gooi en Vechtstreek verschoven. In 2024 heeft de Veiligheidsregio aan grote onderwerpen gewerkt zoals: wendbare organisatie, toekomstbestendige brandweerzorg, de toekomstbestendige crisisbeheersing, veilige leefomgeving en de doorontwikkeling naar Meldkamer Midden-Nederland waarvan de migratie in 2025 plaatsvindt naar Hilversum.
Toekomstbestendige brandweerzorg en crisisbeheersing:
De brandweer moet meebewegen met alle ontwikkelingen om de stevige positie in de samenleving blijvend te kunnen vervullen. Voor beiden regio’s is de aandacht gericht op: klimaatbestendig optreden, bekwaam zijn in de energietransitie en een brandweerpost als steunpunt in de samenleving. Het Rijk heeft structureel extra geld beschikbaar gesteld om de crisisbeheersing en de daaraan gerelateerde informatievoorziening te versterken. De samenwerkende Veiligheidsregio’s Gooi en Vechtstreek en Flevoland dienen in 2030 aan de, door het Rijk opgestelde, landelijke agenda crisisbeheersing te voldoen. Om dit doel te bereiken is het Programma Versterking crisisbeheersing en veiligheidsregio’s opgestart.Wendbare organisatie met een veilige leefomgeving:
De samenwerkende veiligheidsregio’s zijn een wendbare organisatie die meebeweegt op ontwikkelingen die spelen in de maatschappij. De veiligheidsregio’s hebben oog voor goed werkgeverschap, flexibiliteit en een solide informatievoorziening. Als samenwerkende veiligheidsregio’s zetten de Veiligheidsregio’s zich in voor een (fysiek) veilige leefomgeving in Gooi en Vechtstreek en Flevoland.Risico's
In de programmabegroting 2026 noemt de VRGV als grootste twee risico's:
Verplichtend karakter brandweerpersoneel (voorheen: Taakdifferentiatie brandweerpersoneel): In december 2019 is een voorlopig besluit genomen in het Veiligheidsberaad om taakdifferentiatie tussen beroepsmedewerkers en vrijwilligers nader uit te werken. Daarbij gaat het er om dat objectief vastgesteld kan worden dat er verschil is tussen een vrijwilliger en een beroepsbrandweer. Te denken valt aan differentiatie in de zwaarte van de opleiding, het uitvoeren van specialismen en belasting in tijd en beschikbaarheid. Besluitvorming hierover is al diverse keren uitgesteld. Het financiële risico is voor het gehele land fors, maar met name voor de veiligheidsregio’s die voor een groot deel drijven op vrijwilligheid. Gelet op de eerste aannames blijkt dat er bij VRGV een minimaal risico is van € 2 miljoen per jaar. Het standpunt van de veiligheidsregio’s is dat de extra kosten door het verplichtend karakter volledig door het ministerie van Justitie en Veiligheid gecompenseerd moeten worden. Besluitvorming hierover is al meermaals uitgesteld. Het financieel risico schatten we in op 30% van de extra kosten. Over twee jaar gerekend is het financieel risico € 1,2 miljoen.
Meldplicht Datalekken: Vanuit de Wet bescherming persoonsgegevens zijn organisaties waar een datalek zich voordoet verplicht dit binnen 72 uur te melden bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Daarbij gaat het om een datalek waarbij gevoelige informatie op straat kan komen te liggen. Doet men dit niet, dan kan de Autoriteit Persoonsgegevens een boete opleggen van maximaal € 900.000.
Programma
4. Bestuur
Website
Werkvoorzieningsschap Tomingroep
Werkvoorzieningsschap Tomingroep
Bestuurlijke deelname
Namens Hilversum zit portefeuillehouder Heller in het Algemeen Bestuur (AB). Op grond van de Gemeenschappelijke Regeling Tomingroep worden op basis van het voortschrijdend tienjaars-gemiddelde aandeel van de deelnemende gemeenten in het aantal SW-medewerkers bij Tomingroep de onderstaande zaken bepaald:
- het aandeel in het eigen vermogen;
- een eventuele dividenduitkering of verliescompensatie;
- de stemverhouding in bestuursvergaderingen van het Schap.
Voor Hilversum is het voor 2024 vastgestelde aandeel 32,9 % (vastgesteld door AB Tomin op 28 maart 2025).
Partners
De gemeenten Almere, Blaricum, Eemnes, Gooise Meren, Huizen, Laren, Wijdemeren.
Doel en openbaar belang
Het Werkvoorzieningsschap voert namens de deelnemende gemeenten taken uit in het kader van de ‘oude’ Wet Sociale Werkvoorziening (Wsw) die gericht zijn op het aanbieden van aangepast werk aan mensen met een arbeidsbeperking.
2025
2026
Financiële belang
€ 7,7 miljoen
€ 7,3 miljoen
Financieel resultaat
€ 1,4 miljoen nadeel na mutaties reserves (€ 2,7 miljoen winst voor mutaties reserves)
€ 2,6 miljoen nadeel na mutaties reserves (€ 2,4 miljoen winst voor mutaties reserves)
Toelichting
Het financieel belang is de jaarlijkse rijksbijdrage Wsw die Hilversum via de algemene uitkering ontvangt en doorsluist naar het werkvoorzieningsschap. De genoemde bedragen 2025 en 2026 zijn gebaseerd op de meicirculaire 2025.
Het Schap heeft een 100% deelneming in Tomingroep BV. Het Schap en de BV hebben een meerjarige samenwerkingsovereenkomst afgesloten. In deze overeenkomst garandeert de BV aan het Schap een nulresultaat, en verklaart het Schap dat de SW-medewerkers bij de BV worden gedetacheerd. Het nulresultaat houdt in dat een negatief resultaat bij het Schap wordt gecompenseerd door een garantietoekenning door de BV. Het uiteindelijke resultaat van het Schap is daarmee in elk boekjaar minimaal € 0. In de begroting 2025 bedraagt het resultaat van het Schap € 1,4 miljoen winst en is de garantietoekenning van de BV € 0. In 2026 doteert het Schap juist € 5,0 miljoen aan de BV waardoor per saldo het verlies voor het Schap € 2,6 miljoen bedraagt. De totale begroting 2026 Tomin Schap bedraagt € 26,8 miljoen (2025: € 26,9 miljoen). Het financieel resultaat 2025 en 2026 zijn op basis van de begroting 2026 Tomin Schap. Voor de jaren 2025 en 2026 wordt geen dividend verwacht.
Stand per 31-12-2025
Stand per 31-12-2026
Eigen vermogen
€ 8,7 miljoen
€ 6,1 miljoen
Vreemd vermogen
€ 6,6 miljoen
€ 9,2 miljoen
Toelichting
Cijfers 2025 en 2026 zijn op basis van de begroting 2026 Tomin Schap. Ondanks de geraamde winst van € 2,4 miljoen in 2026 daalt het eigen vermogen van het Schap met € 2,6 miljoen in 2026. Dit komt omdat het Schap € 5,0 miljoen doteert aan het eigen vermogen van de BV om het verwachte verlies van de BV in 2026 op te vangen. Het eigen vermogen van de BV is zonder de toevoeging vanuit het Schap nihil.
Het eigen vermogen van de BV loopt van € 12,3 miljoen in 2020 terug naar € 2,5 miljoen in 2026 (inclusief de toevoeging uit het Schap). Geconsolideerd met het eigen vermogen van het Schap betekent dit een daling van het eigen vermogen van € 16,5 miljoen in 2020 naar € 8,6 miljoen in 2026. De verwachting is dat deze daling in de komende jaren doorzet.
Ontwikkelingen
De primaire taak van het Werkvoorzieningsschap is om zo goed mogelijk uitvoering te geven aan de sociale werkvoorziening (SW). In 2015 (invoering Participatiewet) werd de toegang tot de Wsw afgesloten. Sindsdien neemt het zittend Wsw-bestand en dus ook de rijkssubsidie Wsw jaarlijks af. Uitvoering van de Wsw voor het zittend bestand is sindsdien duurder (door het ontbreken van schaalvoordelen) en inefficiënter (door het verlies van expertise in afbouwende SW-bedrijven). In 2015 besloten de gemeenten in het Werkvoorzieningsschap daarom om Tomingroep ook in te zetten als arbeidsontwikkelinstrument, naast haar primaire taak als uitvoerder van de SW. Dit bleek door uiteenlopend beleid van de deelnemende gemeenten niet eenvoudig en is daarom sinds 2017 teruggedraaid naar vrijwillige inkoop. In juni 2019 werd besloten om eventueel dividend niet meer uit te keren aan de deelnemende gemeenten maar in te zetten voor nieuwe werkgelegenheidsprojecten (het Werkvoorzieningsschap is volgens de statuten daartoe bevoegd). Vanaf 2019 is er geen dividend gerealiseerd. In de loop van de zomer van 2019 bleek dat Tomingroep BV (100% dochter van het Werkvoorzieningsschap) voor het eerst in tenminste 25 jaar, het jaar zou gaan afsluiten met een tekort van rond de € 2,3 miljoen. De oorzaak lag in een combinatie van incidentele en meer structurele zaken zoals vervanging van langdurig zieken, tegenvallers in de omzet, en veel extra inhuur van uitzendkrachten. Naar aanleiding van de verliezen over 2019 is het Algemeen Bestuur van het Werkvoorzieningschap Tomin in 2020 een verkenning gestart naar mogelijkheden om Tomin door te ontwikkelen tot arbeidsontwikkelbedrijf, dat toegerust is op de toekomst en waarbij de huidige bestuursopdracht (waarbij verliezen BV worden gecompenseerd door plaatsing P-wetters) wordt herzien. Medio 2021 zijn de uitkomsten van de verkenning met de raad gedeeld. Daarin staat dat de koersbepaling Tomin in de periode 2022-2025 een doorontwikkeling tot een werkleerbedrijf wordt. De tweede helft van 2021 is benut om een bedrijfsplan op te stellen voor de periode 2022-2025. In najaar 2024 zijn de resultaten van de evaluatie van het bedrijfsplan gedeeld. Uit de evaluatie bleek dat zowel de inhoudelijke als financiële doelstellingen niet werden gehaald. Daarom heeft de raad naar aanleiding van de evaluatie een nieuwe visie geformuleerd op het sociaal-ontwikkelbedrijf. Onderdeel van die visie is dat gemeente Hilversum kenbaar heeft gemaakt om, bij voorkeur in nauwe samenwerking met de overige gemeenten in de Gooi en Vechtstreek, toe te werken naar een nieuw geïntegreerd sociaal ontwikkelbedrijf in 2028.
Risico's
De gemeenten zetten de in de Algemene Uitkering ontvangen Wsw-bijdrage (rijkssubsidie Wsw) door naar het Schap. Doordat het Wsw-bestand afneemt, stijgen de kosten relatief door het ontbreken van schaalvoordelen. De strategienota ging uit van plaatsing P-wetters en groei van de onderneming. Dit is niet rendabel gebleken omdat P-wetters relatief duur zijn (zonder marktconforme begeleidingsvergoeding) en omdat voor het extra werk relatief dure inhuur ingezet moest worden. De nadelen konden tot voor kort worden opgevangen omdat de Tomingroep (in relatie tot andere SW-bedrijven in het land) een uitzonderlijk grote buffer had, namelijk het gezamenlijk eigen vermogen van het Schap en de BV. Het eigen vermogen loopt nu echter snel terug en is in de afgelopen jaren tijd fors gedaald. De gemeente is 100% risicodrager voor haar aandeel (= het aantal werkdagen van de in de gemeente Hilversum wonende werknemers). Nog steeds beschikt de Tomingroep in principe over voldoende eigen vermogen, maar de directie heeft begin 2025 aangekondigd te verwachten in Q4 van 2025 en de jaren erna geconfronteerd te worden met een liquiditeitstekort. Gemeenten hebben erop aangedrongen om het liquiditeitstekort inzichtelijk te maken en mogelijke maatregelen uit te werken op inhoud en haalbaarheid. De verwachting is dat gemeenten moeten helpen om de liquiditeiten op peil te krijgen. Tomingroep streeft ernaar om zo snel mogelijk de colleges en gemeenteraden meer inzicht te bieden in het liquiditeitstekort en te komen met mogelijke oplossingen.
Programma
3. Werken
Website
Omgevingsdienst Flevoland & Gooi en Vechtstreek
Omgevingsdienst Flevoland & Gooi en Vechtstreek
Bestuurlijke deelname
De wethouder met vergunningverlening en handhaving in portefeuille heeft zitting in het algemeen bestuur van de Omgevingsdienst Flevoland & Gooi en Vechtstreek (OFGV). De verdeling van de stemmen wordt bepaald aan de hand van de jaarcijfers van het voorafgaande jaar. Het stempercentage is in 2025 4,19%. In 2024 was het stempercentage 4,12%.
Partners
De provincies Flevoland en Noord-Holland, en de gemeenten Almere, Blaricum, Dronten, Gooise Meren, Huizen, Laren, Lelystad, Noordoostpolder, Urk, Wijdemeren, Zeewolde.
Doel en openbaar belang
De OFGV verricht voor de gemeente taken op het gebied van milieu. Dit zijn een aantal door het rijk verplichte zogenoemde basistaken en niet verplichte zogenoemde plustaken. Waaronder het verlenen van omgevingsvergunningen milieu, afhandelen van meldingen en klachten, toezicht houden en handhaven. Verder kan de OFGV adviserende, ondersteunende en uitvoerende werkzaamheden verrichten op het gebied van de fysieke leefomgeving. Ook verzorgt de OFGV de uitvoering van programma’s en projecten voor de deelnemers, waaronder het leveren van milieutechnische kennis en het uitvoeren van onderzoek en metingen.
2025
2026
Financiële belang
€ 1.179.326
€1.314.120
Financieel resultaat
€ 0 na mutaties reserves (€ 942K nadeel voor mutaties)
€0 na mutaties reserves (€455K nadeel voor mutaties)
Toelichting
De bovenstaande cijfers 2025 en 2026 zijn gebaseerd op de 2e begrotingswijziging 2025 en de Ontwerpbegroting 2026 van de OFGV. De 2de begrotingswijziging 2025 en de Ontwerpbegroting 2026 zijn vastgesteld tijdens de Algemene Bestuursvergadering (AB) op 26 juni 2025.
De verdeling van de stemmen geschiedt naar rato van de totale financiële bijdrage per deelnemer van het voorgaande kalenderjaar (2025). Het stempercentage over 2026 is derhalve nog niet bekend. Onze deelname in 2025 wordt bepaald aan de hand van de jaarcijfers over 2024 en bedraagt 4,19% op basis van de voorlopige jaarrekening 2024. In 2024 namen wij deel voor 4,12%.
Afgesproken is dat de bijdrage als gevolg van meerwerkopdrachten meetelt in het stemrecht binnen de OFGV. Vooralsnog zijn geen meerwerkopdrachten aan de OFGV verstrekt. De totale begroting van de OFGV in 2026 is € 20,5 miljoen (2025: € 18,9 miljoen)
Stand per 31-12-2025
Stand per 31-12-2026
Eigen vermogen
€ 2,0 miljoen
€ 1,6 miljoen
Vreemd vermogen
€4,5 miljoen
€4,5 miljoen
Toelichting
De bovenstaande cijfers 2025 en 2026 zijn gebaseerd op de 2de begrotingswijziging 2025 en de Ontwerpbegroting 2026.
Ontwikkelingen
In de kadernota 2025 worden de ontwikkelingen uitgebreid beschreven. OFGV zal zich de komende jaren sterk gaan ontwikkelen. Deze ontwikkelopgave komt voort uit het Interbestuurlijk programma Versterking VTH- stelsel en het opvolgen van de in 2022 uitgevoerde visitaties. Ook heeft het bestuur aan de nieuwe directeur van de OFGV de opdracht meegegeven om te komen tot een toekomstbestendige dienst. Extra basistaken zullen verplicht worden belegd bij de OFGV, waarvan een deel nog door deelnemers ingebracht zullen worden. Vanaf 2025 zullen vanuit Hilversum alle basistaken en overige VTH-milieutaken worden belegd bij OFGV. Daarnaast geldt voor de collectieve basistaken dat OFGV deze nog niet of nog niet alle op het juiste kwaliteitsniveau uitvoert. Het doel van deze ontwikkelingen is een nabije, hoogwaardige en robuuste omgevingsdienst te creëren.
Risico's
In de Ontwerpbegroting 2026 noemt de OFGV o.a. de volgende risico's: indexering, implementatiekosten ICT & VTH systemen, datagericht werken, functiewaardering, ontwikkelingen op de arbeidsmarkt, wegvallende overige opbrengsten, eisen aan de taakuitvoering en ziekteverzuim.
De OFGV heeft een vrij beschikbare weerstandscapaciteit van € 899.794 en noemt een benodigde weerstandscapaciteit van € 947.500: de ratio komt daarmee op 0,95. Dit valt binnen de daarvoor afgesproken bandbreedte van 0,8 – 1,2.
Programma
1. Wonen en leven
Website
Archief Gooi en Vechtstreek
Archief Gooi en Vechtstreek
Bestuurlijke deelname
Statutaire vestigingsplaats is Hilversum. De deelnemers aan deze regeling, de publieke rechtspersonen Blaricum, Gooise Meren, Hilversum, Huizen, Laren, Wijdemeren, Veiligheidsregio Gooi- en Vechtstreek en de Regio Gooi- en Vechtstreek hebben besloten tot het aangaan van een gemeenschappelijke regeling als bedoeld in artikel 8 lid 4 van de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr), ten behoeve van de instandhouding van een Archief Gooi en Vechtstreek.
Partners
De gemeenten Blaricum, Gooise Meren, Huizen, Laren, Wijdemeren, de Veiligheidsregio Gooi- en Vechtstreek en de Regio Gooi en Vechtstreek.
Doel en openbaar belang
Met ingang van 1 januari 2024 is deze gemeenschappelijke regeling getroffen met het doel de belangen van de gemeenten en de regio’s in het samenwerkingsgebied bij alle aangelegenheden betreffende de archiefbescheiden, collecties, individuele documenten en dergelijke die berusten in de gemeentelijke archiefbewaarplaats van de gemeenten in gezamenlijkheid te behartigen
Alsmede het vervullen van de functie van regionaal kennis- en informatiecentrum op het gebied van de lokale en regionale geschiedenis door het opbouwen en beheren van een zo breed mogelijke collectie (regionaal) historische bronnen welke door haar op een zo actief mogelijke wijze beschikbaar wordt gesteld voor een breed publiek.
2025
2026
Financiële belang
€ 628.000
€ 644.000
Financieel resultaat
€ 0
€ 0
Toelichting
Het totaal van de exploitatie 2025 van het Archief bedraagt € 1,6 miljoen conform de begroting van het Archief Gooi en Vechtstreek 2025. De bijdrage van gemeente Hilversum is € 627.748 in 2025. Voor 2026 zal dit bedrag worden geïndexeerd met 2,6%, waardoor het belang € 644.070 bedraagt in 2026.
Stand per 31-12-2025
Stand per 31-12-2026
Eigen vermogen
n.v.t.
n.v.t.
Vreemd vermogen
n.v.t.
n.v.t.
Toelichting
Het Archief Gooi en Vechtstreek is per 01-01-2024 gestart. Van alle deelnemende partijen wordt een bijdrage gevraagd voor het Archief Gooi en Vechtstreek op basis van het aantal inwoners.
Ontwikkelingen
Vanaf 2022 is er intensief gewerkt aan het in kaart brengen van financiële, personele en juridische gevolgen. Dit heeft geresulteerd in de Gemeenschappelijke Regeling (GR) Archief Gooi en Vechtstreek. Het jaar 2025 is dus het tweede jaar geweest voor het Archief en de GR. Het E-depot zal doorontwikkeld blijven worden en ook is er ruimte voor de doorontwikkeling van digitalisering. In 2027 zal er een evaluatie plaatsvinden van de Archiefdienst. De uitkomst van deze evaluatie kan aanleiding zijn om gemaakte keuzes te herzien of aanvullende keuzes te maken.
Risico's
Er is nog geen rekening gehouden met eventueel te behalen efficiency voordelen in de toekomst, maar aangezien dit het eerste jaar betreft zal daar in de komende jaren naar gekeken gaan worden.
Programma
1. Wonen en leven
Website
www.archiefgooienvechtstreek.nl
Vennootschap of Coöperatie
GEM Crailo BV
GEM Crailo BV
Bestuurlijke deelname
GEM Crailo BV is opgericht op 1 mei 2018. De aandeelhouders zijn de gemeenten Hilversum (45%), Gooise Meren (45%) en Laren (10%). De wethouders Financiën vertegenwoordigen hun gemeente in de Algemene Vergadering van Aandeelhouder). De wethouders Ruimtelijke Ordening (in Hilversum de projectwethouder Crailo) vertegenwoordigen hun gemeente in het Bestuurlijk Overleg.
Partners
Gemeenten Gooise Meren en Laren.
Doel en openbaar belang
GEM Crailo BV heeft ten doel het ontwikkelen, realiseren en exploiteren van plangebied Crailo voor woningbouw en bedrijvigheid en het verrichten van al hetgeen met het vorenstaande verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn.
2025
2026
Financiële belang
Niet bekend
Niet bekend
Financieel resultaat
Niet bekend
Niet bekend
Toelichting
Op 02 april 2025 heeft de Algemene Vergadering van Aandeelhouders van GEM Crailo BV de geactualiseerde intergemeentelijke grondexploitatie als onderdeel van het jaarverslag 2024 en het jaarplan 2025 van GEM Crailo BV vastgesteld. Uit het jaarverslag 2024 blijkt dat het eigen vermogen € 2,9 miljoen is en het vreemd vermogen € 44,6 miljoen. De geraamde winst van de grondexploitatie bedraagt € 6,59 miljoen. Op eindwaarde per 31 december 2031 (en € 5,7 miljoen op contante waarde per 1 januari 2025).
Het financieel resultaat van de verbonden partij vloeit voort uit de intergemeentelijke grondexploitatie, die jaarlijks met de jaarrekening Crailo wordt geactualiseerd. De meest recente gegevens betreffende de jaarrekening 2024. Hierdoor is het niet mogelijk om de verwachte begin- en (eind)standen van 2025 en 2026 op te nemen.
Stand per 31-12-2025
Stand per 31-12-2026
Eigen vermogen
Nog niet bekend
Nog niet bekend
Vreemd vermogen
Nog niet bekend
Nog niet bekend
Toelichting
GEM Crailo BV heeft eind december 2020 de gronden van de gemeente Hilversum, de gemeente Laren en de gemeente Gooise Meren overgenomen tegen een totaalbedrag van € 33,2 miljoen. De koopsom is voldaan door middel van een uitgestelde betaling. Deze uitgestelde betaling dient uiterlijk op 31 december 2029 plaats te vinden. Deze nog te ontvangen koopsom is verantwoord als verstrekte langlopende lening. In december 2029 wordt van GEM Crailo BV een bedrag van € 16,1 miljoen ontvangen. Dit bedrag wordt vervolgens door de gemeente overgemaakt naar de Provincie Noord-Holland ter aflossing van onze langlopende schuld van € 16,1 miljoen. Vooralsnog zien wij geen risico op het niet kunnen aflossen van de langlopende schuld bij de Provincie Noord-Holland. Op basis van de geactualiseerde intergemeentelijke grondexploitatie is de verwachting dat deze winstgevend wordt afgesloten. De eerste verkoop heeft plaatsgevonden waarbij deze meer dan verwacht positief is uitgevallen.
GEM Crailo BV heeft een kredietfaciliteit bij de BNG Bank van € 20 miljoen, met een resterende looptijd tot en met 31 december 2025. De gemeente Hilversum staat op dit moment voor 45% (€ 9 miljoen) borg voor de door GEM Crailo BV bij de BNG aangetrokken kredietfaciliteit. Op 31 december 2024 is er geen gebruik gemaakt van deze kredietfaciliteit. Het banksaldo bij de BNG Bank was op die datum positief en leverde een rente op van 1,5%. Dit positieve saldo is het resultaat van de verkoop van meerdere kavels in 2024. De geactualiseerde GREX van GEM Crailo is op 8 mei 2025 besproken met de commissie in een gesloten sessie.
Ontwikkelingen
De ontwikkeling van Buurtschap Crailo op dit moment in grote lijnen op koers is. Voorbereidende activiteiten en/of producten worden in 2025 gerealiseerd om vanaf 2026 weer tot uitgifte te komen.
Verder zal GEM Crailo BV actief participeren en bijdragen leveren aan het onderzoek naar een onder tunnelde fiets- voetgangersverbinding onder de A1. Vooral de verbetering van de bereikbaarheid van het OV-knooppunt van voetgangers en fietsers is een belangrijk onderwerp. Over de financiële effecten en/of de omvang daarvan voor GEM Crailo BV bestaat op dit moment nog geen inzicht.
Risico's
Op 02 april 2025 heeft de Algemene Vergadering van Aandeelhouders van GEM Crailo BV de geactualiseerde intergemeentelijke grondexploitatie als onderdeel van het jaarverslag 2024 vastgesteld inclusief een risico- en gevoeligheidsanalyse. In de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing worden de risico’s beschreven.
Programma
5. Financiën en grondexploitaties
Website
BNG Bank N.V.
BNG Bank N.V.
Bestuurlijke deelname
De gemeente Hilversum heeft 120.939 van de 55.690.720 aandelen en daarmee 0,2% van het stemrecht op de AVA (Algemene Vergadering van Aandeelhouders). De gemeente wordt op de AVA vertegenwoordigd door de wethouder Financiën.
Partners
De Staat is houder van de helft van de aandelen, de andere helft is in handen van gemeenten, provincies en een hoogheemraadschap.
Doel en openbaar belang
De BNG bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De BNG Bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger en is het voor de gemeente mogelijk om op eenvoudige wijze toegang te krijgen tot de geldmarkt. Toelichting: het eigenaarschap van gemeenten, provincies en de Staat, alsmede het door de statuten beperkte werkterrein van de BNG Bank, bieden financiers het vertrouwen dat het risico van kredietverlening aan dit instituut zeer beperkt is. BNG Bank bundelt de uiteenlopende vraag van klanten tot een beroep op de financiële markten dat aansluit op de behoefte van beleggers wat betreft volume, liquiditeit en looptijd. Door de combinatie van beide elementen heeft de bank een uitstekende toegang tot financieringsmiddelen tegen zeer scherpe prijzen, die weer worden doorgegeven aan decentrale overheden en aan instellingen voor het maatschappelijk belang. Dat leidt voor de burger uiteindelijk tot lagere kosten voor tal van voorzieningen.
2025
2026
Financiële belang
€ 274.000
€ 274.000
Financieel resultaat
Niet bekend
Niet bekend
Toelichting
Hilversum bezit 120.939 aandelen, op de balans gewaardeerd tegen € 274.000. Over 2024 hebben we in 2025 een dividend van € 303.557 te ontvangen. Een prognose van de financiële resultaten over 2025 en 2026 geeft de BNG Bank niet vrij. Daarnaast emitteert de BNG Bank leningen die beursgenoteerd zijn. Om die reden is de BNG Bank gehouden aan regels die de Autoriteit Financiële Markten (AFM) stelt aan het verstrekken van mogelijk koersgevoelige informatie. Het verstrekken van cijfers en verwachtingen over eigen vermogen en netto resultaat valt daar uitdrukkelijk onder. De BNG Bank gaat pas tot publicatie van de gerealiseerde resultaten over na behandeling van de door de externe accountant goedgekeurde jaarrekening en het voorstel tot winstuitkering door de Raad van Commissarissen (RvC). De meest actuele gegevens zijn afkomstig uit de jaarrekening 2024 van de BNG Bank die op 24 april 2025 door de Algemene Vergadering van Aandeelhouders is vastgesteld. Het laatst bekende resultaat is de nettowinst na belastingen over 2024 en bedraagt € 294 miljoen.
Stand per 31-12-2025
Stand per 31-12-2026
Eigen vermogen
Niet bekend
Niet bekend
Vreemd vermogen
Niet bekend
Niet bekend
Toelichting
De verwachte eindstanden 2025 en 2026 van het eigen en vreemd vermogen geeft de BNG Bank niet vrij om dezelfde redenen als de prognose van de financiële resultaten niet wordt vrijgegeven. De laatst bekende stand van het eigen dan wel vreemd vermogen is de stand per 31-12-2024 en bedroeg € 4,8 miljard respectievelijk € 123 miljard.
Ontwikkelingen
Gezien de onvoorspelbare bewegingen op de financiële markten vindt de bank het niet verantwoord een uitspraak te doen over de verwachte nettowinst 2025.
Risico's
Gering. De ratings van de BNG zijn respectievelijk Aaa bij Moody’s, AAA bij Fitch en AA+ bij Standards & Poor’s, en zijn daarmee gelijk aan de ratings van de Nederlandse Staat. Daarmee behoort BNG Bank tot de veiligste banken ter wereld.
Programma
5. Financiën en grondexploitaties
Website
Vitens N.V.
Vitens N.V.
Bestuurlijke deelname
Als aandeelhouder in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA). De gemeente Hilversum heeft 89.569 van de 5.777.247 aandelen en daarmee 1,55 % van het stemrecht in de AVA.
Partners
De aandelen van de N.V. zijn in handen van provinciale en gemeentelijke overheden.
Doel en openbaar belang
Het statutaire doel van Vitens is de uitoefening van een publiek (drink)waterbedrijf, waaronder de winning, de productie, het transport, de verkoop en de distributie van water (statuten art 3 lid 1). Het doel van de deelname van Hilversum is het beïnvloeden van het beleid van Vitens, teneinde de prijs van water voor de Hilversumse burgers en bedrijven zo laag mogelijk te houden.
2025
2026
Financiële belang
€ 89.569
€ 89.569
Financieel resultaat
€ 72 miljoen
€ 79 miljoen
Toelichting
Hilversum bezit 89.569 aandelen Vitens, op de balans gewaardeerd tegen de verkrijgingsprijs van € 89.569 (€ 1,-/aandeel). De te verwachten resultaten over 2025 en 2026 zijn gebaseerd op de financiële projectie 2025-2029 van Vitens zoals die is geagendeerd in de AVA van november 2024. Het te verwachten dividend over 2025 (uit te betalen in 2026) bedraagt € 0 per aandeel.
Stand per 31-12-2025
Stand per 31-12-2026
Eigen vermogen
€ 778 miljoen
€ 857 miljoen
Vreemd vermogen
€ 1.866 miljoen
€ 2.110 miljoen
Toelichting
Bovenstaande prognose van het eigen en vreemd vermogen per 31-12-2025 en 31-12-2026 zijn gebaseerd op de financiële projectie van Vitens zoals die is geagendeerd in de AVA van november 2024.
Ontwikkelingen
Door de toenemende vraag naar drinkwater staat Vitens voor een 'enorme investeringsopgave'. Daarnaast mag Vitens conform de drinkwaterwet maar een beperkt rendement behalen hetgeen de winstgevendheid beperkt. Vitens zal daarom de komende jaren geen dividend uitkeren aan aandeelhouders.
Risico's
Geringe risico’s. Het betreft een bedrijf met een monopolie op het gebied van drinkwater.
Programma
5. Financiën en grondexploitaties
Website
Coöperatie Parkeerservice U.A.
Coöperatie Parkeerservice U.A.
Bestuurlijke deelname
Hilversum is 1 van de 14 leden in de Algemene Leden Vergadering (ALV) en heeft daar 1 stem. Portefeuillehouder Bereikbaarheid en Parkeren neemt deel aan de ALV.
Partners
Gemeenten Alphen aan den Rijn, Amersfoort, Barneveld, Bergen (NH), Gouda, Hoogeveen, Lelystad, Nieuwegein, Nijkerk, Woerden, Zandvoort en Zeist, en Parkeren Amersfoort B.V.
Doel en openbaar belang
- De Coöperatie heeft ten doel het bewerkstelligen van samenwerking tussen de Coöperatie en haar Leden op het werkgebied van de Coöperatie en het voorzien in de stoffelijke behoeften van de Leden van de Coöperatie door het sluiten van overeenkomsten van opdracht met de Leden ter zake van het bedrijf dat door de Coöperatie wordt uitgeoefend ten behoeve van de Leden op het gebied van het adviseren en leveren van diensten ter zake van garagebeheer, straatparkeerbeheer en straatparkeerhandhaving in het geografisch werkgebied van de Leden.
- Als nevendoel kan de Coöperatie andere belangen op het gebied van parkeren van haar Leden behartigen.
2025
2026
Financiële belang
€ 2,9 miljoen
€ 2,8 miljoen
Financieel resultaat
€ 0
€ 0
Toelichting
De jaarlijkse bijdrage van Hilversum is gebaseerd op de af te nemen diensten door Hilversum aan de Coöperatie en de jaarlijkse begroting van de Coöperatie. Dit wordt in een uitvoeringsovereenkomst (UO) uiteengezet en ondertekend door beide partijen. De UO 2025 (€ 2,9 miljoen) is ondertekend en kan daarom niet meer wijzigen. De UO 2026 is op dit moment nog niet opgesteld.
Stand per 31-12-2025
Stand per 31-12-2026
Eigen vermogen
Niet bekend
Niet bekend
Vreemd vermogen
Niet bekend
Niet bekend
Toelichting
De Coöperatie neemt in de begroting geen balans-standen op. De laatst bekende standen komen uit de jaarrekening 2024. Het eigen vermogen per 31-12-2024 bedroeg € 2,8 miljoen en het vreemd vermogen € 7 miljoen.
Ontwikkelingen
In 2024 heeft Hilversum aanvullende diensten belegd bij de Coöperatie ParkeerService, waaronder het verlenen van parkeervergunningen. Daarnaast zijn de handhavingsuren uitgebreid en het parkeerbeleid is ingevoerd. Binnen de Coöperatie ParkeerService zelf hebben er geen grote ontwikkelingen plaatsgevonden. Het ledenbestand is in 2024 ongewijzigd gebleven. Een aantal leden hebben, net als Hilversum, aanvullende diensten afgenomen bij de Coöperatie.”
In de visie 2025 is uitgesproken een jaarlijkse groei na te streven van 1 lid per jaar. Deze ambitie staat nog steeds en de verwachting is dat de inspanningen tot resultaat gaan leiden.
Risico's
Door de gekozen rechtsvorm van Coöperatie met Uitgesloten Aansprakelijkheid is er geen verhaalsrecht op de leden voor de schulden en tekorten van de coöperatie. Hilversum betaalt de jaarlijkse bijdrage in vier termijnen, dus bij een eventueel faillissement is Hilversum maximaal een kwart van de jaarlijkse bijdrage kwijt. De Coöperatie werkt aan de financiële continuïteit. Mede door de in 2018 ingezette transitie zijn risico’s beter afgedekt en worden kosten beter doorbelast aan de leden. Het financiële risico is daardoor beperkt.
Programma
3. Werken
Website
Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Regio Utrecht BV
Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Regio Utrecht BV
Bestuurlijke deelname
De gemeente heeft als aandeelhouder, in de persoon van de wethouder Economie, in de Algemene vergadering van Aandeelhouders (AVA), de mogelijkheid om richting te geven aan de werking van de ROM. De bevoegdheden van de AVA zijn onder andere het benoemen van de Raad van Commissarissen (RVC), het benoemen van directie en investeringscomité op voordracht van de RvC, het vaststellen van het investeringsreglement, en het besluiten over statuten, uitgifte van aandelen en tussentijdse uitkeringen. De governance is zo ingericht dat er geen belangenverstrengeling kan ontstaan. De sturingsmogelijkheid van de Raad is dan ook op afstand.
Partners
De gemeenten Utrecht en Amersfoort, de provincie Utrecht, de Universiteit van Utrecht en het Universitair Medisch Centrum Utrecht, en het Ministerie van EZK.
Doel en openbaar belang
De ROM Regio Utrecht BV versterkt de economische structuur van de Regio Utrecht en richt zich hierbij op de thema’s uit de Regionaal Economische Agenda; toekomstbestendige leefomgeving, gezonde mensen en digitalisering. Door ondersteuning van het bedrijfsleven en het ecosysteem wordt het innovatieve vermogen van de regio versterkt en via deze weg de welvaart en het welzijn blijvend vergroot. Zij sluit aan op de activiteiten van de Economic Board Utrecht waar bedrijfsleven, kennisinstellingen en overheden elkaar vinden in het aanpakken van maatschappelijke vraagstukken. Haar activiteiten passen in de in 2022 vastgestelde meerjarenstrategie. De ROM Regio Utrecht BV is het antwoord op een aantal uitdagingen:
- Het creëren van een aanspreekpunt in de regio om cofinanciering te krijgen vanuit Invest-NL in het oplossen van maatschappelijke vraagstukken. Oplossingen die vaak een moeilijk financierbare top kennen;
- De Regio Utrecht beschikt over een zeer bescheiden omvang aan stimuleringsinstrumenten voor het MKB. Er is weinig effectieve business development capaciteit om innovatie bij het bedrijfsleven en daarmee steun bij het oplossen van maatschappelijke vraagstukken tot stand te brengen. De ROM beschikt over business development capaciteit waardoor bedrijven sneller in staat zijn om hun product door te ontwikkelen en op te schalen;
- De ROM gaat via diverse fondsen voorzien in een op dit moment niet in te vullen behoefte naar kapitaal bij het innovatieve bedrijfsleven;
- De versterking van de inzet op internationalisering van het bedrijfsleven door bundeling van capaciteit binnen de tak trade en invest;
- Het zorgen voor een helder en eenduidig aanspreekpunt in de regio voor bedrijven met een business development en of investeringsvraag.
2025
2026
Financiële belang
€ 2 miljoen. kapitaaloverdracht / jaarlijkse exploitatiebijdrage € 157.974,-
€ 2 miljoen. kapitaaloverdracht (wellicht +€1.1 miljoen afh van bestuurlijke besluitvorming)
Financieel resultaat
Niet bekend
Niet bekend
Toelichting
De financiële resultaten over 2025 zijn op dit moment nog niet bekend. Het financieel belang van de gemeente Hilversum is in totaal € 2 miljoen. De gemeente Hilversum heeft als aandeelhouder een belang van 3,88% in de ROM Regio Utrecht BV.
Stand per 31-12-2025
Stand per 31-12-2026
Eigen vermogen
Niet bekend
Niet bekend
Vreemd vermogen
Niet bekend
Niet bekend
Toelichting
Het eigen vermogen (of groepsvermogen) van de verbonden partij bedraagt ultimo 2024 € 47,3 miljoen. Het vreemd vermogen bedraagt ultimo 2024 € 13,7 miljoen waarvan langlopende schuld € 3,0 miljoen en kortlopende schuld € 10,7 miljoen. De jaarrekening 2024 van de ROM Regio Utrecht BV is in juni 2025 ontvangen.
Ontwikkelingen
Het financieel belang van de gemeente Hilversum is in totaal € 2 miljoen. De gemeente Hilversum heeft als aandeelhouder een belang van 3,9% in de ROM Regio Utrecht BV.
Risico's
In lijn met gelijksoortige risico's wordt de maximum bandbreedte ingeschat op de totale hoogte van de deelneming: € 2 miljoen. Het eigen vermogen van de ROM is de afgelopen jaren afgenomen, met als bijkomend risico een duurzame waardevermindering in de toekomst. De kans van optreden van dit risico wordt met 1% zeer klein ingeschat. Dit individuele ROM risico wordt opgenomen in het overkoepelende risico dat het portfolio van onze gemeentelijke borgstellingen, garanties, rechtstreekse geldleningen en deelnemingen beslaat.
Programma
3. Werken
Website
Stichtingen of verenigingen
Stichting Goois Natuurreservaat
Stichting Goois Natuurreservaat
Bestuurlijke deelname
Het bestuur wordt gevormd door een afvaardiging van de participanten van het GNR plus een onafhankelijk voorzitter en twee onafhankelijke deskundigen. Samen hebben zij 14 stemmen te verdelen, waarvan Hilversum er 4 heeft. Hilversum wordt vertegenwoordigd door de wethouder Natuur & Groen.
Partners
De andere participanten van het GNR zijn de gemeenten Blaricum, Gooise Meren, Huizen en Laren.
Doel en openbaar belang
1. De instandhouding van het natuurschoon in het Gooi door de verkrijging van de aldaar gelegen terreinen, ten einde deze ten eeuwigen dage ongeschonden als natuurreservaat te behouden, en
2. aan het publiek, door vrije toegang tot die terreinen onder eventueel te stellen bepalingen, het genot van dat natuurschoon te verzekeren.2025
2026
Financiële belang
€ 1,6 miljoen
€ 1,6 miljoen
Financieel resultaat
€ 15.900 verlies na mutaties reserves
€ 0 verlies na mutaties reserves
Toelichting
Het financieel belang van de gemeente Hilversum in het GNR is door de uittreding van de provincie en de gemeente Amsterdam groter geworden. Hiervoor heeft het GNR compensatie ontvangen dat naar rato is verdeeld over de gemeenten. Deze compensatie is door Hilversum in een reserve ondergebracht. De komende jaren wordt daarmee de verhoging van de bijdrage gedekt. Na verloop van tijd zal de bijdrage uit deze reserve kleiner worden, zodat de exploitatie kan ‘wennen’ aan de oplopende bijdrage aan het GNR.
Tevens wordt er jaarlijks door het GNR een overzicht gemaakt waarin de ‘door te schuiven BTW’ aan de participanten is opgenomen. De gemeente vraagt dit bedrag terug middels het landelijke BTW-compensatiefonds. Deze ‘doorschuif-BTW’ is in mindering gebracht op het financieel belang van de gemeente. Het financieel belang en het financieel resultaat zijn gebaseerd op de Programmabegroting GNR 2025 en de eerste begrotingswijziging 2025 en de concept-Programmabegroting 2026.
De netto bijdrage (gedefinieerd als bruto bijdrage -/- BTW teruggave o.b.v. de transparantieregeling bedraagt in 2026 € 1,32 miljoen De bruto bijdrage van Hilversum bedraagt in 2026: € 1,6 miljoen. De doorschuif-BTW op basis van de transparantieregeling is in 2026 naar verwachting € 299.000.Stand per 31-12-2025
Stand per 31-12-2026
Eigen vermogen
€ 5,0 miljoen
€ 4,8 miljoen
Vreemd vermogen
€ 0,9 miljoen
€ 0,8 miljoen
Toelichting
De cijfers 2025 en 2026 zijn gebaseerd op de Programmabegroting GNR 2025 en de eerste begrotingswijziging 2025 en de concept-Programmabegroting 2026.
Ontwikkelingen
Sinds de uittreding van de gemeente Amsterdam zijn de bijdragen (gebaseerd op inwonersaantallen) verhoogd.
De uittreding heeft ook geleid tot een vernieuwde participantenovereenkomst, waarin de voorwaarden rond samenwerking zijn vastgesteld. Deze zijn op hoofdlijn dezelfde gebleven, enkele kleine verbeteringen zijn toegevoegd.
Risico's
Een belangrijke bijdrage ontvangt de GNR van de Nationale Postcode Lotterij (NPL). Vanaf 2025 is het GNR aangesloten bij LandschappenNL en is een nieuwe overeenkomst gesloten met de NPL.
Het is onzeker of het doorschuiven van BTW in de toekomst mogelijk blijft. Als dit niet meer mag leidt dit tot een stijging van de participantenbijdrage. Op dit moment zijn er geen indicaties dat deze zogenoemde transparantiemethode landelijk wordt gewijzigd.
Programma
1. Wonen en leven
Website
Uitvaartstichting Hilversum
Uitvaartstichting Hilversum
Bestuurlijke deelname
Het college geeft goedkeuring over de jaarstukken, begroting en tarievenlijst. De verantwoordelijke portefeuillehouder (beheer, vastgoed, grondexploitaties) is tot en met 2023 voorzitter van de Raad van Toezicht van Uitvaartstichting Hilversum. Dit lid heeft een vetorecht ten aanzien van alle besluiten die in de Raad van Toezicht worden genomen.
Partners
Geen.
Doel en openbaar belang
De gemeente heeft op grond van de Wet op de Lijkbezorging de plicht een gemeentelijke begraafplaats te hebben. De Uitvaartstichting Hilversum (USH) heeft tot doel om de begraafplaatsen én het crematorium van de gemeente Hilversum op een professionele, efficiënte en effectieve wijze te exploiteren.
2025
2026
Financiële belang
N.v.t.
N.v.t.
Financieel resultaat
€ 10.000
€ 2.400
Toelichting
Financiële gegevens zijn op basis van de meerjarenbegroting 2025-2028.
Stand per 31-12-2025
Stand per 31-12-2026
Eigen vermogen
- € 211.000
- € 207.500
Vreemd vermogen
N.n.b.
N.n.b.
Toelichting
Bij het opstellen van deze begroting is de meerjarenbegroting 2026-2029 van de Uitvaarstichting Hilversum nog niet ontvangen.
De financiele gegevens zijn prognoses gebaseerd op de jaarstukken 2024 en de meerjarenbegroting 2025-2028.
Ontwikkelingen
Privaatrechtelijke afspraken tussen gemeente en de USH zijn vastgelegd in een hoofdovereenkomst die betrekking heeft op het onderhoud aan en vervanging van gemeentelijke eigendommen. De USH benut deze eigendommen om invulling te geven aan de wettelijke taken die de gemeente op gebied van begraven en cremeren heeft. De USH is volledig verantwoordelijk voor de exploitatie van de gemeentelijke begraafplaatsen en het crematorium en voert dit uit voor eigen rekening en risico.
Risico's
Het risico voor de gemeente betreft primair het versterken van het eigen vermogen en of de liquiditeitspositie van de stichting. Gezien de resultaten van het afgelopen jaar en de huidige liquiditeitspositie is dit risico beperkt.
Programma
1. Wonen en leven
Website