Beleid
Tot de kapitaalgoederen van de kantoorgebouwen behoren de panden voor de huisvesting van de gemeente zelf. Het betreft de kantoorgebouwen: Het raadhuis aan het Dudokpark, de kantoorvilla en het stadskantoor aan de Oude Enghweg 21 en 23 en de gemeentewerf op de 1 e Loswal. Het kantoor aan de Wilhelminastraat 1 wordt voor het Sociaal plein gehuurd.
Voor de gebouwen in eigendom zijn door een extern bureau meerjarige onderhoudsplannen opgesteld, de zogenoemde MOP´s. De gemeente actualiseert de MOP’s tenminste eens in de vier jaar. Jaarlijks wordt voor de MOP´s een vast bedrag aan een voorziening gedoteerd waaruit alle toekomstige onderhoudslasten kunnen worden betaald.
Op 11 december 2024 heeft de raad de meerjarige onderhoudsplannen 2024-2033 en bijbehorende onderhoudsvoorzieningen vastgesteld. In de voorjaarsnota 2025 hebben wij de dotaties aan de onderhoudsvoorziening voor de periode 2026 e.v. geactualiseerd.
Het verduurzamen van het eigen vastgoed waar onze kantoorgebouwen deel van uitmaken is een belangrijke opgave in ons duurzaamheidsbeleid. Om een gedeelte van het gemeentelijk vastgoed te verduurzamen heeft de raad op 14 mei 2025 (de routekaart verduurzaming gemeentelijk vastgoed) een krediet beschikbaar gesteld. In de periode 2026 – 2030 worden 31 panden verduurzaamd. In 2026 starten we met de eerste 5 panden. Verder is uit onderzoeken naar voorgekomen dat de wapening in de vloeren van het raadhuis aan het roesten is. De raad heeft eveneens op 14 mei 2025 (Aanpak herstel constructieve vloeren en verduurzaming raadhuis) een krediet beschikbaar gesteld voor het herstel van de vloeren. De voorbereiding voor het herstel van de vloeren worden in 2026 voortgezet om in 2028 daadwerkelijk te kunnen starten met deze werkzaamheden.
Uitvoering eigenaarsonderhoud/gebruikersonderhoud (dagelijks onderhoud)
Gebruikersonderhoud:
Uit het exploitatiebudget van het gebruikersonderhoud wordt het volgende dagelijkse onderhoud voor de kantoorgebouwen betaald:
- Elektrotechnische installaties (lichtinstallatie en gebouwbeheersysteem)
- Werktuigbouwkundige installaties (verwarmingsinstallaties, luchtbehandeling- en ventilatie, koelinstallaties
- Sanitaire installaties (hemelwaterafvoer, riolering, waterinstallaties en sanitair)
- Overige installaties (lift-, de beveiligings- en de brandmeldinstallaties van de gebouwen).
- Binnen schilderwerk.
Voor het dagelijkse-/gebruikersonderhoud is voor de kantoorgebouwen aan de Oude Enghweg 21 en 23 een budget in de exploitatie beschikbaar van € 407.000 en voor de locaties 1 e Loswal en Wilhelminastraat is resp. € 99.000 en € 27.000 opgenomen voor het gebruikersonderhoud.
Eigenaarsonderhoud:
Het eigenaarsonderhoud wordt bekostigd uit de voorziening Onderhoud ambtenarenhuisvesting. In 2026 wordt daarvoor € 654.000 aan de voorziening voor het onderhoud aan de kantoorgebouwen toegevoegd.
Raadhuis Dudokpark 1
Jaarlijks wordt aan de hand van een schouw bepaald wat wij dat jaar gaan uitvoeren en wat wij eventueel door kunnen schuiven naar latere jaren. Ook het naar voren halen van later geplande werkzaamheden komt voor, bijvoorbeeld vanuit het oogpunt van efficiëntie. Het geplande eigenaarsonderhoud voor 2026 bestaat voornamelijk uit vervanging van de schachttoegangen en signaleringen. Daarnaast is een gedeelte van het eigenaarsonderhoud voorzien voor klachten en de monumentenwachtrapportage. Werkzaamheden, die voor nu doorgeschoven kunnen worden, zoals groot schilderwerk, vervanging van kozijnen zullen worden gecombineerd met het herstel van de vloeren en het verduurzamen van het raadhuis.
Op 14 mei 2025 geeft de gemeenteraad een krediet van € 7.640.000 beschikbaar gesteld voor het herstellen van de (risico) vloeren van het Raadhuis, het treffen van arbo-maatregelen en als duurzaamheidsmaatregel vloerverwarming te integreren in de nieuwe vloeren. Tegelijk worden verduurzamingsmaatregelen uitgevoerd, zoals:
- Het isoleren van de vloeren, daken, gevels en het toepassen van geïsoleerd glas en eventueel kozijnen.
- Installatie van 164 zonnepanelen.
- CO2-gestuurde ventilatie in de trouwzaal.
- Vervanging van het warmtesysteem door een warmtepomp met WKO en vloerverwarming.
De voorbereiding neemt minimaal 2 jaar in beslag. Na afronding van de voorbereiding worden de werkzaamheden vanaf 2028 uitgevoerd, met een streefperiode van maximaal 3 jaar.
Stadskantoor Oude Enghweg 23
Het geplande eigenaarsonderhoud voor 2026 bestaat o.a. uit het vervangen van de keukenblokken en de luchtbehandelingskasten. Deze onderhoudswerkzaamheden aan de luchtbehandelingskasten worden in combinatie met de wettelijk verplichte energiebesparende maatregelen conform de Erkende Maatregelenlijst energiebesparing (EML) uitgevoerd. De uitvoering van de energiebesparende maatregelen zijn gekoppeld aan vervangingswerkzaamheden conform het MOP, zodat ze op natuurlijke momenten worden uitgevoerd. Daarmee worden kosten gereduceerd en ontstaat synergie in begroting, planning en realisatie.
Kantoorvilla Oude Enghweg 21
Voor 2026 bestaat het geplande eigenaarsonderhoud uit het vervangen van het monumentale glaswerk en schilderwerkzaamheden aan de houten kozijnen. Daarnaast zijn er ook kleinere onderhoudswerkzaamheden die zullen worden beoordeeld en uitgevoerd volgens het MJOP (en die voortvloeien uit calamiteiten).
Huisvesting 1 e Loswal
Voor 2026 bestaat het geplande eigenaarsonderhoud uit het vervangen van de vuilwaterpomp en werkzaamheden die zullen worden beoordeeld en uitgevoerd volgens het MJOP (en die voortvloeien uit calamiteiten).
Huisvesting afdeling Werk, Inkomen en Zorg
Voor de huisvesting van de afdeling Sociaal Plein wordt een pand gehuurd aan de Wilhelminastraat. Het geplande dagelijkse onderhoud bestaat uit diverse kleine onderhoudswerkzaamheden. Op 1 januari 2026 fuseren gemeente Wijdemeren en gemeente Hilversum ambtelijk. Om de overkomende ambtenaren vanuit gemeente Wijdemeren te kunnen huisvesten is er extra kantoorruimte in het gebouw aan de Wilhelminastraat 1 gehuurd.
Uitvoering investeringen
Voor 2026 zijn geen investeringen voor de kantoorpanden voorzien.
Relevante beleidsnota’s
- Actualisatie meerjaren onderhoudsplannen 2024-2033 voor het gemeentelijke vastgoed en de sportaccommodaties;
- Routekaart verduurzaming gemeentelijk vastgoed;
- Aanpak herstel constructieve vloeren en verduurzaming raadhuis.
Financieel overzicht
bedragen x € 1.000 | ||||
Programma | Kantoorgebouwen | Jaarstukken 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 |
4 | Onderhoudslasten (raadhuis, stadskantoor, kantoorvilla) | 450 | 362 | 407 |
4 | Onderhoudslasten (locatie Loswal, Wilhelminastraat) | 82 | 76 | 126 |
4 | Investeringen | 129 | ||
4 | Investeringen duurzaamheid | 163 | ||
4 | Toevoeging voorziening onderhoud | 654 | 611 | 654 |
Totaal | 1.478 | 1.049 | 1.187 |