Ambities en activiteiten
Gemeentelijke dienstverlening |
---|
Naast het uitvoeren van de wettelijke taken op het gebied van Burgerzaken, blijven we optimaliseren ten aanzien van onze verschillende contactkanalen: fysiek, digitaal en telefonisch. Hierbij volgen wij de landelijke ontwikkelingen en trends nauwlettend. We hebben daarbij aandacht voor de wensen en verwachtingen van inwoners en ondernemers en de toegankelijkheid van onze dienstverlening. Per 1 januari 2027 wordt de Europese Digitale Identiteit (EDI) Wallet verplicht voor de gemeenten vanuit Europese wetgeving. De EDI Wallet is primair een mobiele applicatie waarmee burgers en bedrijven hun eigen digitale documenten veilig kunnen beheren en persoonlijke gegevens en documenten digitaal kunnen opslaan en delen met de gemeente zoals identiteitsbewijzen, verklaring omtrent gedrag (VOG) of vergunningen. In 2026 moet Hilversum de implementatie van (EDI) Wallet oppakken vanuit techniek, proces en digitale toegankelijkheid. |
Speerpunten
- Verbeteren van de kwaliteit van dienstverlening door het doorontwikkelen van houding, gedrag en competenties met als doel het realiseren van een positievere interactie en een betere service-ervaring.
- Verder aansluiten op MijnOverheid voor zowel inwoners als ondernemers om de dienstverlening te verbeteren.
- Organiseren van de Gemeentelijke Herindelingsverkiezingen in Q4.
- Voorbereiden op de implementatie van EDI-wallet (Europese Digitale Identiteit)
Reguliere activiteiten
- Bijhouden en waarborgen van de kwaliteit van de Basisregistratie Personen.
- Verstrekken van burgerzaken-producten, zoals reisdocumenten, uittreksels en verklaringen omtrent gedrag.
- Doorontwikkelen van de kwaliteit van de dienstverlening door verdere opvolgen van de resultaten van het klanttevredenheidsonderzoek (KTO).
- Verhogen van de kwaliteit door servicenormen te formuleren die de verwachtingen van burgers duidelijk omschrijven, met een focus op procesoptimalisatie en het verbeteren van doorlooptijden.