3.2.3 Benodigde weerstandscapaciteit - risicoprofiel
De benodigde weerstandscapaciteit heeft betrekking op het bedrag dat nodig is om de geïdentificeerde risico’s financieel af te dekken. Aan de hand van de individuele kwantificering van de risico’s die uit de risicogesprekken zijn voortgekomen, zijn de risico’s gesimuleerd. De simulatie is gebaseerd op de Monte-Carlomethode en wordt softwarematig uitgevoerd. Om het bedrag voor de benodigde weerstandscapaciteit op basis van het risicoprofiel vast te stellen, houden we de in Nederland gebruikelijke norm aan van het in 90% van de scenario’s kunnen afdekken van de risico’s. In het huidige risicoprofiel komt dat neer op afgerond € 7.1 miljoen.
Zekerheidspercentage | Bedrag |
---|---|
10% | 660.798 |
25% | 1.257.655 |
50% | 2.377.621 |
75% | 4.625.883 |
80% | 5.367.228 |
90% | 7.135.354 |
95% | 8.439.326 |
99% | 11.286.188 |
Ten opzichte van het vorige risicoprofiel (jaarrekening 2024) is de benodigde weerstandscapaciteit met ongeveer € 2,9 miljoen toegenomen tot een saldo van afgerond € 7,1 miljoen. De belangrijkste mutaties zijn:
- Het verhogen van het risico inzake Ontwikkelingen Grex (R206)
Risico's inzake Tegenvallende Grondopbrengsten (R264) en Ontwikkelingen Grex (R206) zijn geactualiseerd en geconsolideerd. Bij de actualisatie van de GREX 2025 is aandacht besteed aan de mogelijke negatieve en positieve risico’s per grondexploitatie. In het geheime, ter inzage gelegde document behorend bij de op 14 mei 2025 door de raad vastgestelde geactualiseerde grondexploitaties, is bij iedere grondexploitatie een risicoanalyse opgenomen. Het risicoprofiel van het Stationsplein is verhoogd vanwege het risico op hogere plankosten als gevolg van vertraging. Daarnaast is het risico toegevoegd dat een bijdrage aan het mobiliteitsfonds ten laste van de grondexploitatie kan komen wanneer deze wordt afgesloten.
- Het verhogen van het risico van 10% naar 50% inzake BUIG regeling (R100)
Door de stijgende lasten en de onzekere inkomsten bestaat het risico dat de uitvoering van de BUIG tot nadelen leidt. Hierbij wordt het risico beperkt door de vangnetregeling, echter voordat hier aanspraak op gemaakt kan worden resteert een aanzienlijk risico. Afgelopen jaren fluctueert met name de inkomstenkant, waardoor het risico de komende jaren aanwezig blijft en wordt ingeschat op 50%.
- Het verhogen van het geconsolideerde risico inzake verbonden partijen (R205)
Actualisatie van de individuele onderliggende risico's bij de verschillende verbonden partijen.
Top 5 risico's
Het onderstaande overzicht toont de 5 grootste risico’s zoals opgenomen in het huidige risicoprofiel met de hoogste bijdrage aan de berekening van de benodigde weerstandscapaciteit. De top 5 vertegenwoordigt ongeveer 80% van het totale risicoprofiel. Een volledig overzicht van de risico’s die betrokken zijn bij het bepalen van de benodigde weerstandscapaciteit is terug te vinden in bijlage 6.2 Toelichting weerstandsvermogen en risicobeheersing.
Bedragen x € 1.000 |
---|
Top | Risico | Invloed (%) | Risico | Minimale financiële impact | Maximale financiële impact |
---|---|---|---|---|---|
1 | R206 | 27,95% | Ontwikkelingen in de Grex | 1.959 | 6,979 |
2 | R209 | 15,71% | Datalekken en informatieveiligheid | 80 | 5.000 |
3 | R100 | 15,53% | BUIG - Negatief saldo inkomsten-uitgaven bijstand | 0 | 2.000 |
4 | R103 | 8,07% | Tegenvallende uitkering gemeentefonds (AU) | 0 | 2.100 |
5 | R98 | 6,17% | Meer gebruik van voorziening jeugdzorg | 0 | 1.000 |
Top 5 | 73,43% | ||||
Overig | 26,57% | Diverse risico's zie bijlage |